Viaţa reală şi domeniul fanteziei
Aşadar, de îndată ce intră
în prima clasă a şcolii elementare (ba chiar de îndată ce începe să vadă, să
pipăie, să vorbească), copilul doreşte să pună stăpânire pe Realitate, este nerăbdător să cunoască. Capacitatea
sa de a-şi încorda atenţia, capacitatea de efort, de concentrare intelectuală
este totuşi foarte slabă; mai mult decât de slăbiciune, este chiar cazul să
vorbim de labilite, de discontinuitate. Noi putem urmări o cuvântare, o
lectură, un raţionament, putem continua o lucrare sau un experiment ore în şir;
el poate s-o facă, în fazele iniţiale ale activităţii lui intelectuale, doar
timp de câteva minute. Are
nevoie de pauze lungi, iar pauza lui se numeşte basm, fantezie, magie. Repet
cele spuse în primul capitol: lumea învăţării, a cunoaşterii, a realităţii şi
aceea a jocului fantastic şi a stăpânirii magice a lucrurilor sunt net separate
în conştiinţa şi în activitatea copilului încă de pe la vârsta de 5-6 ani.
Eroarea pe care o săvârşeşte educaţia constă în a confunda ceea ce în mintea
copilului este complet separat, în a considera greşit că magia se poate
substitui explicaţiei ştiinţifice, basmul se poate substitui realităţii iar domeniul
fanteziei se poate substitui existentei concrete. lar noi, care trăim împreună
cu copiii, trebuie să respectăm ritmul lor, trebuie să muncim şi să ne odihnim
odată cu ei, alternând dialogul serios cu convorbirile extravagante. Între 4 şi
10 ani, orice copil trăieşte în două locuri: acela concret, unde i se află casa
cu numărul stabilit de organele municipale, şi acela al fanteziei pe care l-a
inventat şi în care el are un alt nume, îndeplineşte funcţii înalte şi trăieşte
aventuri entuziasmate. Ar fi foarte frumos dacă şi noi, "cei mari", am
putea deveni cetăţeni ai Ţării Fanteziei născocite de copilul nostru sau, cel
puţin, suverani ai unor state limitrofe ce întreţin zgomotoase relaţii - când
paşnice, când războinice - cu acela unde copilul s-a stabilit fie ca rege, fie
ca preşedinte, fie ca primar şi aproape întotdeauna ca unic cetăţean. Cu cât
regret îmi amintesc de corespondenţa aproape zilnică pe care am întreţinut-o
ani de-a rândul cu familia Lombrice Radardo, de atrăgătoarele scrisori ale
tatălui, Lionello, şi ale mamei, Leonia, care povesteau la început întâmplările
fericite şi nefericite ale lui Prosdòcimo, apoi pe cele ale lui Bonaventura şi,
în sfârşit, pe cele ale micului Soave. Era o "a doua imagine" plină de
haz, fantastică, a familiei, pe care copiii nu vroiau s-o identifice cu familia
lor, deşi în fapt, o identificau; "dublurile" părinţilor şi ale
copiilor prezentau magistral calităţile şi defectele celor în cauză, basmul era
mai eficient decât predica. În prezent, chiar şi micul Soave consideră că jocul
a durat prea mult; el s-a retras într-un fel de regat propriu, întreţinând
raporturi ambigue cu un ameninţător stat războinic dominat de o regină-mamă şi
cu un sfios stătuleţ vasal, rău guvernat de un tată preşedinte (mai bun
educator decât mine, prietenul Ernesto R. este cetăţean al unei comune
familiale libere - creaţie a fanteziei - republica Ambrica; el i-a învăţat atât
de bine pe cei doi fii ai săi regulile democraţiei sănătoase, încât un unanim
vot de neîncredere al familiei îl va sili foarte curând să demisioneze din
postul de primar).
De ce să ne ruşinăm de
"copilăriile" la care ne dedăm împreună cu copiii noştri? Taţii şi
mamele prea serioşi au numai de pierdut. Şi nici nu se poate spune că chiar
atunci când ne jucăm cu copilul nostru istorisindu-i povestirile noastre nu
putem scoate din ele (cu fineţe, în mod inteligent şi fără a stărui prea mult)
date care vin în sprijinul educaţiei caracterului şi a intelectului. Să căutăm
a nu deveni severi, "plicticoşi" când copilul ne cere să inventăm
odată cu el cele mai fantastice aventuri; dar nici să nu căutăm a-l înşela, a
"îndruga verzi şi uscate", a născoci poveşti atunci când el ne cere,
dintr-un îndemn serios, explicaţia adevărată a unuia din miile şi miile de
lucruri pe care nu le cunoaşte şi pe care doreşte să le cunoască.
L'educazione della mente, Lucio Lombardo Radice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu