O bucată de hârtie şi un creion
Cu mult înainte de a învăţa scrisul, copilul nostru va petrece câteva din
cele mai distractive ore ale zilei cu o bucată de hârtie şi un creion, desenând.
Este o activitate pe care el o poate începe foarte devreme, la vârsta de unul şi
jumătate până la doi ani şi care se va dezvolta, odată cu creşterea lui, până
la vârsta adolescenţei cel puţin. Faptul dacă copilul este sau nu "înzestrat" pentru desen nu are nici o importanţă, scopul nefiind acela de a selecţiona din
masa copiilor unul care poate deveni pictor de valoare, ci de a oferi tuturor
copiilor încă un mijloc de cunoaştere si de exprimare. Constat cu plăcere că
ideea desenului spontan al copilului, pe care tatăl meu a propus-o şi a susţinut-o
cu atâta fervoare ca "limbaj grafic al copiilor", această idee s-a
răspândit şi s-a făcut cunoscută în foarte numeroase familii.
Desenul va însoţi scrisul în timpul şi după învăţarea alfabetului. Aşa cum
trebuie să existe o oră de desen spontan, făcut pe o simplă foaie de hârtie pentru
a satisface dorinţa proprie a copilului şi pentru a fi arătat persoanelor
cărora găseşte el de cuviinţă să-l arate, dacă vrea să-l arate, tot aşa trebuie
să se găsească timp şi pentru "scrisul liber", lipsit de preocupări
ortografice, fără o temă stabilită dinainte şi fără intenţia de a-l supune unei
aprecieri "şcolare". De la cea mai fragedă vârstă, copiii au dreptul să dispună
de lucruri proprii, de ceva personal şi intim: noi nu trebuie să le examinăm
scrisul dacă ei nu doresc să ni-l arate. De mulţi ani (pot spune că de când sunt
părinte), eu trăiesc într-un haos de foi volante scrise înghesuit şi ilustrate,
de cartoane pictate şi de manifeste de avangardă, de caiete conţinând jurnale secrete,
romane neterminate, povestiri aprins colorate, de caiete desfăcute în fascicole
cuprinzând textele unor roluri de dramă sau scenarii de filme şi m-am lăsat
atât de adânc pătruns de obiceiul de a-mi învinge curiozitatea, încât îmi
îndepărtez privirea chiar şi de titlurile cele mai viu colorate. În general,
îmi sunt puse în faţă numai operele pe care autorii le consideră demne de a fi
publicate (dar trebuie să mărturisesc că de obicei nu mi se atribuie rolul de
critic, ci cel de dactilograf).
L'educazione della mente, Lucio Lombardo Radice,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu