Cum putem învăţa singuri
Faptele care contează mai mult sunt totuşi abilitatea şi intervenţiile
părintelui-profesor. Dacă automobilul nostru nu vrea să pornească, este inutil
să accelerăm şi să tot accelerăm, lăsând motorul să meargă în gol: trebuie să căutăm piesa
care nu-şi face datoria. Dacă băiatul sau fata noastră nu fac progrese la
matematică, se plictisesc când citesc o povestire, dispreţuiesc istoria şi geografia, este
inutil să răcnim "învaţă!", să apăsăm până la refuz pedala autorităţii paterne
sau materne.
Dacă copilul are „angrenajele defecte", creierul lui se va învârti în
gol. Să ne aşezăm lângă el sau, mai bine, în locul lui şi să încercăm să înţelegem
ce angrenaj nu funcţionează. Când trebuie să rezolve o problemă de geometrie ia
sau nu ia o bucată de hârtie, face sau nu face acel "mic desen" ca să se
orienteze, acel ,,mic desen" care îi era necesar şi marelui Arhimede, încât şi-a plus chiar
şi viaţa în joc pentru ca soldăţoiul roman să nu i-l distrugă? Când trebuie să
înveţe primul cânt din Iliada înţelege el ce înseamnă "multe înainte de vreme în Hades viteze
a aruncat suflete de eroi"(fraza traducerii lui Monti, reproducând fraza lui Homer) sau pentru el traducerea lui Monti este mai
greacă decât limba greacă? Când studiază dezbaterile Congresului de la Viena are el în
faţă atlasul istoric sau se sileşte doar să îndese în memorie un şir de nume
nedefinite în spaţiu? Din păcate, la şcoală, profesorul nu are, în general, timpul,
posibilitatea de a învăţa elevii cum se învaţă; acest lucru trebuie să-l facă
taţii şi mamele, învăţând nu în locul copiilor, ci împreună cu copiii, învăţându-i cum să înveţe
singuri.
L'educazione della mente, Lucio Lombardo Radice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu