Televizorul presupune cartea
Problema efortului intelectual ne determină să discutăm, foarte lapidar,
pentru că problema este astăzi bine cunoscută, despre un pericol pe care îl
comportă marea răspândire a spectacolelor: pericolul deprinderii cu o atitudine
intelectuală pasivă, leneşă. Pe ecranul televizorului, alţii vorbesc în locul
nostru, alţii înfruntă pentru noi riscurile, practică în locul nostru
sporturile; identificându-ne cu spectacolul, devenim eroi, genii, campioni,
interlocutori străluciţi, deşi, în fapt, rămânem aşezaţi în fotoliile noastre.
Acest fapt constituie însă un pericol destul de mare, în special pentru copii şi
preadolescenţi. Pentru părinţi, programul televiziunii sau al cinematografului
de cartier reprezintă soluţia cea mai comodă când se pune problema timpului
liber al copiilor (problema destul de gravă în marile oraşe italiene, atât de
vitrege cu copilăria şi cu tinereţea, cărora nu le oferă aproape nimic). Şi
totuşi este nevoie de un efort educativ şi organizator depus cu răbdare şi
perseverenţă pentru a sădi în copii capacitatea şi înclinaţia de a se adresa
altor modalităţi de a-şi petrece timpul liber; dar asupra acestei chestiuni ne
vom opri în următorul capitol. Să nu uităm nici o clipă că cea mai naivă şi mai
puerilă iniţiativă a copiilor noştri, cea mai dezastruoasă recitare, cel mai "suprarealist" desen sunt infinit mai importante pentru formarea lor decât
receptarea leneşă şi pasivă a celei mai perfecte emisiuni de televiziune şi a
celui mai bun film.
Ar fi mai nimerit să spunem că emisiunile de televiziune şi filmele au o
anumită valoare pentru copilul instruit, activ din punct de vedere intelectual,
apt de a lua iniţiative, de a opta şi de a adopta o atitudine critică, dar ele
au cu totul altă valoare pentru copilul care se plictiseşte, care nu ştie cum
să-şi petreacă timpul, care îşi târăşte lenea din mica sală de cinematograf în
încăperea unde este instalat televizorul. Ca în orice împrejurare, totul
depinde de om.
Cinematograful, televiziunea, radioul, picupul sunt posibilităţi
entuziasmante ale epocii moderne. Ceea ce înainte era o plăcere pentru părinţi,
spectacol pentru regi, eveniment cultural destinat unei aristocraţii restrânse,
este astăzi la îndemâna tuturor. Problema ce se pune azi este aceea de a crea
în toţi oamenii capacitatea de a-şi însuşi patrimoniul cultural, puterea de înţelegere,
gustul şi cunoştintele pe care le oferă noile mijloace de răspândire a
culturii; iar această problemă se rezolvă cu instrumentele tradiţionale, mai înainte
de orice cu paginile cărţilor, care pot fi citite şi recitite, care permit
investigarea, îţi lasă răgazul să te opreşti asupra unor lucruri care te
interesează, îţi permit să meditezi, care impun o "atenţie activă" şi asigură
formarea acelei ordonări raţionale, a acelei organizări sistematice a
cunoştinţelor în lipsa căreia nu există dezvoltare intelectuală, în lipsa căreia
imaginile, sunetele, informaţiile şi ideile se deapănă confuz în minte, zadarnice
şi pasive.
L'educazione della mente, Lucio Lombardo Radice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu